Ägande

Sjöströms Hemservice ägs av Sjöströms Nordic AB. Sjöströms Nordic AB är ett familjeföretag ägt av Uno Sjöström.

Uno Sjöström fick sin sjuksköterskelegitimation 1986 och har varit verksam inom flertal verksamhetsområden inom hälso- och sjukvården.  Uno har arbetat med kvalitetsutveckling av Hypertonivården.  Uno startade 1994 sin bana inom läkemedelsindustrin och då främst på Pharmacia. Uno startade sitt första företag inom vårdområdet 2004 och Sjöströms Hemservice AB tillkom 2010. Under åren som kom har styrelseuppdrag och ledningsarbete tillsammans med expansion av egna företag dominerat.  

 

 

Styrelse

I Sjöströms Hemservices styrelse ingår fyra personer.  

Carl-Axel Palm, ordförande. Carl-Axel har huvudansvaret för att leda styrelsens arbete och att bevaka att styrelsen fullgör sina uppgifter enligt aktiebolagslagen och bolagsordningen. Carl-Axel driver framförallt frågor som rör verksamhetens kvalité och utveckling.

Uno Sjöström, ledamot och VD. Uno har huvudansvaret för den operativa ledningen av företaget och är som Vd chef för verksamhetschefen. Uno driver i styrelsen framförallt marknads- och försäljningsfrågor.

Jonatan Palm, ledamot. Jonatans huvuduppdrag i styrelsen är ekonomisk redovisning och uppföljning.

Josefin Sjöström, ledamot. Josefin var med och grundade Sjöströms Hemservice. Josefins huvuduppdrag är att sköta styreslens protokollförande.

Ekonomi

Sjöströms Hemservices AB hade 2018/2019 ett år då verksamheten gick bra.  Läs mer om bolagets ekonomi här.

Vi har kollektivavtal, är medlemmar i Svenskt Näringsliv och är anslutna till Vårdföretagarna.

Ledning och medabetare

Bolagets ledningsgrupp består av VD Uno Sjöström, enhetscheferna Anita Steinholtz och Kristina Durovic samt verksamhetscheferna Christina Delfin och Anna-Karin Nyberg.  

Bolaget har verksamhetschefer, enhetschefer kvalitetschef och 60 anställda distriktssköterskor, sjuksköterskor, undersköterskor och vårdbiträden som i de allra flesta fall har lång erfarenhet från vården och omsorgen. I medarbetargruppen finns också samordnare.

Värdegrund

I Sjöströms Hemservicesverksamhet ska vi omsätta samhällets intensioner för vården och omsorgen i vår värdegrund. Det vi lyfter fram i vår värdegrund innebär att de vård- och omsorgstagare som kommer i kontakt med våra medarbetare ska känna:

  • respekt för sitt privatliv och sin integritet
  • trygghet
  • att de har påverkan på sitt liv och sin vardag
  • att vi är lättillgängliga och har ett gott bemötande

Kvalitetsarbete

Sjöströms Hemservice bedriver ett systematiskt kvalitetsarbete i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd 2011:9. I bolagets ledningssystem ingår att planera, leda, kontrollera, följa upp, utvärdera och förbättra verksamheten. I ledningssystemet finns tydliga verksamhetsprocesser, ledningsprocesser och stödprocesser.

Mål kvalitet

Inom Sjöströms Hemservice ska vi värna om en mycket god kvalité i utförandet av våra tjänster, de personer som våra medarbetare kommer i kontakt med ska få känna att vi finns till för dem och därför är följande kvalitétaspekter centrala i vårt arbete:

  • Trygghet och tillgänglighet
  • Personkontinuitet, omsorgskontinuitet och tidskontinuitet i utförande av våra insatser och tjänster med tydlig ansvarsfördelning
  • Gott och respektfullt bemötande
  • Lyhördhet för vård- och omsorgstagarnas önskemål